Tony Williams

Tony Williams is één van de meest vooraanstaande regisseurs van Nieuw-Zeeland. Een wel bekende regisseur die veel heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van Nieuw-Zeelandse (NZse) films en Televisie. Vele Australiërs zijn van mening dat hij een Australiër is en veroorzaken vaak onenigheid met Kiwis erover. Maar Tony Williams is geboren (1942) in Napier, de zoon van muziek-liefhebbende ouders (zijn vader was een Radio NZse station manager). Williams besloot al als een tiener om een ​​filmmaker te worden. In de vroege jaren ’60 legendarische producer John O’Shea bood hem een ​​baan bij zijn Wellington filmmaatschappij Pacific Films aan, ondanks Williams uitspraak in het interview dat hij meer enthousiasme voor films dan technische kennis had. Hij deed alles van het vegen van de studio tot het laden van camera’s.

In 1964 toen de Britse cameraman op het laatste moment afhaakte van de speelfilm ¨Runaway¨ gaf directeur O´Shea de baan aan 22 jaar Tony. Tony moest met spoed bijspijkeren over alles van het filmen van films. Hij improviseerde met lakens van het hotel om zachte verlichting te krijgen bij Michelangelo Antonioni´s films. Beoordelaars waren erg onder de indruk van William´s camerawerk ook voor ¨Runaway¨en de daaropvolgende Pacific Film ¨Don´t Let It Get You¨.

Hij regisseerde negen baanbrekende documentaires voor Pacific Films, waarvan speelfilm ¨Solo¨ hielp bij het lancering in de jaren ’70 van onafhankelijke nieuwe productie industries in Nieuw-Zeeland.

In 1980 verhuisde hij naar Australia, eerst Melbourne en later Sydney, maar bleef nog een levendige invloed op de NZse cultuur uitoefenen door het produceren van vele legendarische commercieels. Williams heeft een aantal van de meest iconische tv-commercieels in Nieuw-Zeeland (NZ) geproduceerd. Deze omvatten: Great Crunchie Train Robbery, Dear John, SPOT en de beruchte Bugger commercieels. Zijn advertenties zijn gedenkwaardig vanwege zijn buitengewone vaardigheden in het directen, bewerken en visualiseren. Niet verrassend heeft hij een indrukwekkende reeks top-reclame-onderscheidingen en publiekskeuzeprijs toegekend gekregen, waaronder een zelden gegeven ¨Best of Show gong¨ bij de Clio Awards in New York. Williams is nog steeds actief als freelance directeur.

Zie hier zijn interview:



In dit ScreenTalk, Williams praat over:

  • Werken bij Pacific Film in de vroege dagen
  • Leren om een ​​DOP te zijn op de film Runaway
  • Technische nachtmerries met de speelfilm Solo
  • Het echte verhaal achter de gedenkwaardige Crunchie advertentie
  • Spullen lenen voor het bekleden van de Dear John commerciële voor BASF
  • Het vinden van de harige ster van de SPOT Telecom commercieels
  • Hoe een auto commerciële veranderd het woordenschat van de natie
  • Trots zijn op commercieels die het hart van het publiek hebben gewonnen

Content Protection by DMCA.com

Pin It on Pinterest

error: Content is protected !!